= el

e /: ‘—

B

b,
M

0r;

THE media environ-
ment in South Asia has
been changing rapidly
and drastically since the
beginning of the satellite
age in 1990. But reluc-
tance on the part of suc-
cessive governments in
this country to permit the
growth of free electronic
media has pushed
Pakistan, which was not
too long ago in the lead in
this field, trailing behind
the others in the region.

Up to the 1980s, Pakistan
Television’s programmes, partic-
ularly its plays, enjoyed a large
audience across the borders, not
only in the adjoining parts of
India but, through the medium
of the VCR, also in the far-flung
areas of that country as well as
in Nepal. But now the tide has
turned and Pakistani viewers
find themselves completely
swayed by television channels
owned or managed by Indians.

It is not that the government
was not aware of what was hap-
pening all around. It was this
awareness that had led the
interim government under
Prime Minister Meraj Khalid
to promulgate an ordinance on
its last working day, February
14, 1997, providing for the
establishment of an Electronic
Media Regulatory Authority
(EMRA) with powers to grant
licences for the setting up of

. private radio and television
' stations free to broadcast news

and other programmes, of
course, remaining within a pre-
scribed code.

However, the government of

~ prime minister Nawaz Sharif

which followed the interim set-
up, had no intention of allow-
ing non-government parties to
enter this ‘exclusive’ domain
and, therefore, the ordinance
was conveniently allowed to
lance

By Sabih Mohsin

were four more stations operat-
ing from Karachi, Rawalpindi-
Islamabad, Peshawar and
Quetta. Colour transmissions
were introduced in 1976.

Entertainment has been the
dominating feature of Pakistan
Television’s programme fare.
But in the past a conscious effort
was made to keep it free from
the influence of the film indus-
try. Consequently, there was a
considerable intellectual depth
in its programmes, especially the
plays.

Television came to India a little
earlier but its development was
very slow because the then offi-
cial thinking there was that in a
country like theirs the utility of
such an expensive medium was
very little. The first TV station
started its operations from Delhi
in 1959 with funds provided by
the UNESCO. It was mainly used
for educational purposes. The
second station came after a long
interval of 13 years, at Bombay.

According to some writers, it
was the 1971 war with Pakistan
that made the Indian govern-

The advent of indepen-
dent electronic media
in India and other
countries of the region
was the result of a
number of factors: the
growth of a more inde-
pendent press, eco-
nomic liberalization
and the emergence of a
larger and more articu-
late wurban middle
class. It did not happen
in Pakistan.

RiSse o1 independent
/ lpedla in South Asia

neur, Subhash Chandra, to start
in 1992 a Hindi channel, Zee TV,
through the AsiaSat-1 broadcast-
ing satellite. The channel
offered a rich and varied fare of
entertainment and news which
appeared to be free from gov-
ernment control and soon
became popular not only in
India but also in the neighbour-
ing countries.

Subsequently, while Zee con-
tinued to multiply with special-
interest channels, numerous pri-
vate channels sprung up to cater
for the requirements of audi-
ences speaking regional lan-
guages, particularly the South
Indian languages, which were
never served properly by the
official Doordarshan. In 1996 the
Star TV, with the objective of
exploiting the Indian market
more fully, launched StarPlus
with entertainment, news and
current affairs programmes in
Hindi. Another foreign channel,
Sony, also entered the field with
entertainment in Hindi. Thus, by
the end of the year 2000, in addi-
tion to the government’s

Doordarshan channels, there
were dozens of independent
channels owned or managed by
Indians, of which those in
Hindi, Urdu and Bangla
enjoyed considerable populari-
ty in the neighbouring coun-
tries as well.

This revolutionary departure
from the suffocating govern-
ment control on the electronic
media, inherited from colonial
rule, was the result of a num-
ber of factors: the growth of a
more independent press, the
popularity of the video, the
_beginning of economic liberal-
ization and the emergence of a
larger and more articulate
urban middle class. In varying
degrees, these factors have
been active in other couniries
of the region as well, This is
evidenced by the extent of
growth of an independent elec-
tronic media in these coun-
tries.

In Sri L.anka as earlv as in



lapse.

Hopes for independent elec-
tronic media were re-kindled
when the Chief Executive,
General Pervez Musharraf, said
in his second address to the
nation after the October 12
takeover, that he was in favour
of private television and radio.
These hopes were strengthened
when the draft of a proposed
ordinance was released to the
press in April last year regarding

the establishment of a similar -

body now named as Regulatory
Authority for Media Broadcast
Organizations (RAMBO).

Yet no progress was made in
this direction and according to
the sources in the ministry of
information and media develop-
ment, the draft was ‘under fur-
ther scrutiny’. The proposed
ordinance was again mentioned
in a presentation made by the
secretary of the said ministry to
the Chief Executive on January
16, this year with the name of
the proposed authority changed
to the Pakistan Electronic Media
Regulatory Authority (PEMRA).
More than two months have
elapsed since then without any
further action in this direction
— which only indicates the gov-
ernment’s unwillingness in the
matter.

Recently, a television channel
claiming to be the first ‘indepen-
dent’ Pakistani channel, has
started test transmissions.
However, it is learnt that though
a private television production
house is on the front, large
stakes are held in this venture
by an ex-servicemen’s founda-
tion. Under these circumstances,
the channel can hardly be
expected to function indepen-
dently in the real sense. After
this development, it does seem
very improbable that the fate of
the PEMRA would be any differ-
ent from those of its predeces-
sors, the RAMBO and the
EMRA, which could never see
the light of day.

Though Pakistan was not the
first in South Asia to introduce
television, at one stage it was
certainly on the top with its fast
growing TV network, superior
production techniques and high
quality programme outputs.
PTV started in 1964 with a pilot
station at Lahore, By 1974, there

ment realize the importance of
TV, as sensitive border areas in
the Indian Punjab and held
Kashmir were within the range
of PTV’s Lahore centre. To
counter the influence of the PTV
in those strategically important
areas, television stations were
set up in 1973 at Amritsar and
Srinagar on a priority basis.
Interestingly, the main item in
the programme fare of Amritsar
TV was the telecast of Indian
films. This was meant not enly to
attract the Pakistani viewers,
many of whom liked the Indian
movies because of the disap-
pointing performance of their
own film industry or on account
of nostalgia, but also because
films have been a dominating
force in Indian society itself.

By 1979, TV stations had been
set up at Calcutta, Madras,
Lucknow and Jullunder.
However, the quality of locally
produced programmes continued
to be poor and Doordarshan had
to rely mostly on the screening of
movies and telecast of film-based
programmes. The transmissions
remained black and white until
1982 when the Asian Games held
in Delhi spurred the government
to introduce colour. Only after
that, the Indian television start-
ed attracting viewers and adver-
tisements in a big way.

But what changed everything
on the media horizon of South
Asia was the launching in 1990 of
the first broadcasting satellite,
AsiaSat-1, covering the Asia
Pacific region stretching from
Turkey to Japan. The Hong Kong
company which owned this satel-
lite, also introduced through it a
television channel, the STAR
(Satellite Television Asia Region)
TV. The channel was beamed

towards East, South-East, and -

South-Asia and carried pro-
grammes consisting of entertain-
ment, movies, sports and news in
English language. Unexpectedly,
the channel gained great popu-
larity in South Asia, particularly
India, despite the language barri-
er. Soon India, because of the
larger size and faster growth of
its economy, became the main
target and the principal market
for that channel.

The success of Star TV
prompted an Indian entrepre-

In Sri Lanka, as early as in
1993, there were four television
stations. By 2000 the number
rose to eight, including the offi-
cial Rupavahini.

In Bangladesh, besides the
government-controlled
Bangladesh Television (BTV), a
private channel, the Ekushey
TV, started working from April,
2000. Initially, this channel was
to carry HTV news bulletins but
later permission was granted to
it for,having its own news and
current affaire programmes, -

In Pakistan, PTV-1 and PTV-2
(also known as PTV World) are
owned by the government.
Channel 3 or STN is owned by
the Shalimar Recording and
Broadcasting Corporation in
which the Pakistan Television
Corporation and the Pakistan
Broadcasting Corporation, both
controlled by the government,
hold bejween them the majority
sharés. Thus, all the existing
three are under the control of
the government. The fourth,
expected to come up soon, can
hardly be as independent as one
would want it to be — because
of its indirect links with the gov-
ernment.

Though the unwillingness of
the government to part with its
present role is a major obstacle
in the emergence of free elec-
tronic media, it is not the only
one. There are some fears also.
At a consultative meeting called
by the ministry of information
and media development in
January, 2000, and attended by
prominent media persons, top
advertising executives and oth-
ers, it was apprehended that
since some of the major aspi-
rants for private TV channels
happened to be owners of a
newspaper group or of advertis-
ing business, allowing them to

enter this field might lead to
" unfair conditions for their com-

petitors. Then, it was also to be
considered if the economy with
its present poor health would be
able to support additional televi-
sion channels.

In any case, if Pakistan has to
act according to the dictates of
changing times and to keep pace
with others in the region, these
hurdles will have to be removed
and the way cleared for indepen-
dent channels.




