Let them have their say
By Mahir Ali

THE purpose behind the crude media curbs (reinforced by the new amendments to the Pemra ordinance) introduced in Pakistan is reasonably transparent: the government, faced with an unexpected hostile upsurge, wishes to exercise some sort of control over what the public is allowed to see and hear.

It evidently hopes that the impact of the unprecedented movement spearheaded by the suspended Chief Justice of the Supreme Court can be mitigated by restricting the movement’s access to the oxygen of publicity.

At this stage of the game, that’s probably a flawed assumption: the damage to the government’s credibility will easily outbalance any temporary benefit it can hope to achieve through such means. What’s more, there are ominous indications that the steps taken thus far are just a beginning.

The language used by the Pakistan Electronic Media Regulatory Authority in communicating the new rules to private television channels is broad and vague enough to be used as a justification for harsher measures at the government’s whim.

For instance, it prohibits anything that “maligns or slanders ... segments of social, public and moral life of the country” or “is against basic cultural values, morality and good manners”. This gibberish can mean more or less anything the authorities want it to mean.

Pemra is more direct in proscribing anything that “contains aspersions against the judiciary and integrity of the armed forces of Pakistan.” Similar language has been employed in a warning, apparently issued under pressure, by the Cable Operators Association of Pakistan, which has vowed to stop transmitting any satellite channel whose contents reflect poorly on the “armed forces, judiciary and integrity of Pakistan”.

The armed forces have historically been something of a holy cow even during periods when they were not directly wielding power. A glass jaw, however, is hardly compatible with the army’s undiminished ambition to be a key player in the political arena.

To be fair, it ought to claim no more privileges than any other party, lest ordinary folk be compelled to wonder how a force that finds it hard to cope with a bit of criticism can be expected to guard the nation against external dangers.

The overreaction to Dr Ayesha Siddiqa’s Military Inc is a symptom of the same syndrome: if the book is based on flawed research, then it should be possible to refute it point by point, instead of vilifying or threatening the author. And the recent statement in support of General Pervez Musharraf by the corps commanders was obviously intended to dispel speculation that the president’s primary constituency may no longer be wholeheartedly behind him.

The Musharraf administration is in the habit of claiming credit for permitting a considerably greater degree of press freedom and media diversity than had hitherto been the norm under military and civilian regimes alike. The claim isn’t entirely fatuous, but it is increasingly of historical interest only.

The government did indeed issue many licences for private TV channels that, for all their shortcomings, inevitably offered an alternative to the mundanity of the state-owned national broadcaster, PTV. At the same time, newspapers initially encountered few problems in reflecting a diversity of opinion, which often included sharp criticism of the regime in Islamabad.

However, the laissez-faire approach to the media lasted only as long as it did not seriously interfere with the government’s grasp on power.

For some time now, newspapers have been under increasing pressure via the time-dishonoured method of curbs on government advertising, while the electronic media is being subjected to less subtle methods of control in the wake of the crisis sparked by the bungled attempt to dislodge Iftikhar Chaudhry.

Going by present indications, it seems likely that the situation will deteriorate in the months ahead. The satellite channels have already been subjected to raids by the security services and suspension of transmission. If they give in to the intimidation by censoring content deemed hostile to the authorities, their credibility will plummet: after all, their raison d’etre lies in their relative independence.

Some of the operators appear to be convinced that their licences will be suspended before long. The changes to media regulations announced on Monday are designed to have a chilling effect on the quality and volume of the debate on Pakistan’s future.

Such actions are generally against the national interest. No nation has ever benefited from penalties against the freedom of expression, or from being kept in the dark. Of course, hardly anyone anywhere in the world would advocate an unrestricted free-for-all. There are rules, regulations and inhibitions even in the most liberal societies — although in many cases the regulatory bodies are protected from partisan politics. But it is inevitable that objections will be raised when the prohibitions in question are directed chiefly at insulating the government of the day.

That appeared to be the case in Venezuela, where the government recently refused to renew the broadcasting licence of the country’s oldest channel, Radio Caracas Television, thereby driving it off the air and sparking public protests against the action.

On the face of it, RCTV was penalised for its vociferous and unrelenting opposition to the government of Hugo Chavez. The level of its vituperation, however, was way higher than anything Musharraf and his cohorts have had to contend with.

Five years ago, for instance, RCTV played a leading role in instigating a coup against Chavez and in rallying support for the coup-makers. Among its methods was the manipulation of video images to suggest that government troops were firing on anti-Chavez demonstrators.

When a popular uprising led to the restoration of democracy within a couple of days, RCTV went into denial: it broadcast cartoons instead of showing Chavez’s dramatic return to Caracas. Undeterred by the defeat of the coup, the channel continued to advocate the overthrow of the elected government and enthusiastically threw its weight behind an oil industry strike that threatened to derail the Venezuelan economy.

Unlike most of the Pakistani channels that today face the wrath of the generals, RCTV was a brazenly partisan entity that unequivocally devoted its energies to undermining the Chavez government and its initiatives. And it wasn’t by any means the only media organ of its kind. When Chavez was initially elected president in 1998, the forces ranged against him included most of the privately owned newspapers, radio stations and TV channels.

That victory as well as his subsequent triumphs — not least his re-election last year by a substantial majority — were all the more convincing because they were scored in the face of the mainstream media’s animosity.

It is claimed that other private channels as well as newspapers have scaled back their virulence in response to government pressure. It has also been reported that the Chavez administration uses government advertising as a lever to influence the press — a method familiar to most newspapers in Pakistan.

This may or may not be the case, just as it’s difficult to ascertain the veracity of the charge that journalists working for RCTV and Globovision (the latter a satellite channel that takes much the same line on domestic politics) have been receiving funds from the US via the notoriously ideological National Endowment for Democracy.

The government-aided demise of RCTV is one of Chavez’s first significant measures to be opposed by a majority of Venezuelans — up to 70 per cent, according to some reports. Not all of these reports reveal, however, that in a large proportion of cases, the opposition is based on the fact that the channel transmits popular game shows as well as what are known in Latin America as telenovelas: soap operas that serve as the opiate of the masses.

According to some government statements, RCTV’s licence wasn’t renewed precisely because of its penchant for sleaze, rather than its tendencies towards subversion. It would be disingenuous to pretend, however, that the soaps alone would have sufficed to invite such a drastic measure.

Since its inception, the Chavez administration has made some admirable efforts towards the redistribution of wealth and the reassertion of Venezuela’s economic sovereignty. Health and education have progressively been made available to segments of the population that were previously denied access to such “privileges”, and state-funded radio and TV networks include Telesur, which reaches all parts of Latin America.

The pace of change has accelerated over the past six months, notably via land reforms, the nationalisation of vital resources, and a decision to opt out of the World Bank and the IMF.

It would be a shame to allow the Bolivarian experiment in 21st-century socialism to be sullied by the same sort of mistakes that bedevilled the socialist experience in the 20th century. There is much that Venezuela can learn from Cuba’s triumphs and travails, but it would be a grievous error to emulate the Castro regime’s dismal record on the freedom of expression.

Ultimately, the relegation of RCTV may prove more harmful than the channel’s bitter mixture of bile and soap suds. There are better ways of countering such influences, including public-sector radio and TV networks that are allowed to be independent and lively, rather than used as dedicated vehicles for unimaginative official propaganda.

This observation applies to Pakistan as much as to Venezuela. It is always reassuring to find state broadcasters — be it the BBC in Britain, Australia’s ABC or RAI in Italy — being accused of bias by the government of the day, because it suggests they must be doing something right. Unfortunately, this phenomenon is all but unknown in the Third World.

mahir.worldview@gmail.com
