Indian media that sell out to politicians 

By Maseeh Rahman and Rory Carroll 
Monday, 04 Jan, 2010 

LONDON: Rahul Gandhi, the scion of India’s ruling political dynasty, campaigned in a Delhi constituency during the parliamentary elections earlier last year. The candidate, Sandeep Dikshit, was the son of the state’s high-profile female chief minister, Sheila Dikshit. A cinch for a spot in the evening news in the world’s largest democracy? Not really, or at least not unless the candidate agreed to pay a large amount of cash to a TV news channel. 

“The channel even said they would arrange the crowds,” the incredulous Mr Dikshit told Outlook magazine, which recently ran a cover story on how newspapers and TV news channels take money from politicians for election coverage. 

Despite the economic downturn, India’s media have continued to grow, albeit at a slower rate in the past two years, though PricewaterhouseCoopers predicts a return to double-digit growth in 2010. Indian newspapers are thriving and TV news channels, both in English and in Indian languages, are multiplying. Competition is cut-throat, but the established groups are raking in huge profits. 

Media exposes have shown that several organisations have been selling news space to politicians at election time, disguising what are essentially adverts as news. The Press Council of India has set up a committee to investigate violations of the journalistic code of fair and objective reporting.“We have complaints against some of the leading newspapers in the country,” says Paranjoy Guha Thakurta, a member of the committee. “But this is a cancer afflicting media as a whole, including television. It is undermining ... the very process of democracy.” 

The “paid news” phenomenon also violates an Election Commission rule that limits a candidate’s expenditure. The Hindu newspaper reported that while the chief minister of Maharashtra, Ashok Chavan, in elections to the state assembly, showed an expenditure of just GBP72 on advertising, stories extolling his achievements appeared for several days in rival newspapers. If the stories had been advertising, as they appeared to be, Chavan’s bill would have been many times higher. 

“The papers even have rate cards for election candidates,” says Thakurta. “These are rates for different types of news coverage - for interviews, for reporting rallies, even for trashing political opponents.” 

South American media has become a political battleground

Television networks, radio stations and newspapers have become political battlegrounds pitting media owners and journalists against governments in South America. Charismatic presidents in the Andean states, and in Argentina, have identified the media as a principal obstacle to their efforts to transform the region. The subjects of clashes range from Caribbean slums, where journalists are accused of exaggerating crime, to icy Patagonian resorts, where they are accused of confecting corruption scandals. 

South America’s media war started, and remains most intense, in Venezuela. When Hugo Chavez swept to power a decade ago, promising to oust discredited elites, the media feted him. But they turned with a vengeance and backed a coup that briefly ousted him in 2002. 

Chavez struck back: he expanded the state’s media empire and cowed private broadcasters. This year he shut dozens of radio stations and said Globovision, the last critical TV voice, would follow. It promoted his assassination, he said, and hyped murder rates in the slums. 

Benoit Hervieu, of Reporters Sans Frontieres, says Chavez had a legitimate grievance over the media’s behaviour in 2002 but had gone overboard in his “repressive” response. 

Jose Miguel Vivanco, Americas director at Human Rights Watch, goes further: “With the exception of Cuba, Venezuela is the only country in the region that shows such flagrant disregard for universal standards of freedom of expression.” 

Ecuador’s president, Rafael Correa, described the media as his “greatest enemy” and denounced journalists as “corrupt, mediocre, shameless”. He sent police to seize two TV stations in a debt dispute and promised to shake up the awarding of radio and television frequencies. 

Correa proposed a bill to create a media watchdog and oblige those who work in the industry to have a journalism degree. Critics dubbed it the ley mordaza, gag law, and have delayed it in congress. 

Colombia ostensibly has a free press despite insurgencies by narco-trafficking leftist guerrillas. But big private media groups are controlled by a few rich families and muffle criticism of President Alvaro Uribe, an ally of the US. 

Outspoken journalists who expose government links to rightwing paramilitary death squads are often killed or exiled. A Bogota media seminar co-sponsored by the British NGO Cafod was awash with stories of self-censorship, intimidation and threats. 

In Argentina, President Cristina Kirchner won a bitter battle against Grupo Clarin, one of Latin America’s biggest media conglomerates, by opening the airwaves to new players. Clarin, which also lost its contract to broadcast championship football, said the president was punishing critical news coverage, including stories about the first couple’s alleged dodgy land deals in Patagonia. Analysts said Kirchner had a political agenda but that broadcast reform was overdue.—

